تبلیغات
حقوقی - بازتاب های یک فتوای جنجالی

بازتاب های یک فتوای جنجالی

نویسنده :اون
تاریخ:جمعه 26 مهر 1387-02:54 ب.ظ

حسین شریعتمداری خطاب به آیت الله صانعی: این نظریه ازكجا آمده است؟
مدتی است حضرت آیت الله صانعی در بستر فریبی كه برخی از افراد و گروه های آلوده سیاسی پیش روی ایشان گسترده اند، نظراتی غیرفقهی، غیراسلامی و در تضاد آشكار با نظرات صریح حضرت امام(ره) مطرح می كنند.

 در پی انتشار گفت گویی از آیت الله صانعی که طی آن تصریح شد اجرای حدود شرعی در زمان غیبت امام زمان(عج) جایز نیست ، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان،به نقد این نظریه پرداخت و نوشت:

1- نگارنده فقیه نیست، بنابراین نباید در مسائل فقهی اظهارنظر كند چه رسد به آن كه در این عرصه با نظر و دیدگاه فقهی یك مجتهد فقیه به چالش برخیزد! اما، از سوی دیگر، نمی توان و نباید همه نظرات و تمامی آنچه را كه یك فقیه بر زبان و قلم می آورد، اظهارنظر فقهی تلقی كرد و چالش پیرامون آن را مستلزم آشنایی به مبانی فقهی دانست، زیرا، بارها دیده شده و می شود- و اشكال و خرده ای نیز بر آن نیست- كه یك فقیه بیرون از چارچوب و بستر فقاهت در باره مسئله ای اظهارنظر می كند.

 تاكنون دیده نشده- و یا به ندرت دیده شده است- كه فقهای محترم اینگونه نظرات بیرون از دایره فقه را در كنار نظرات فقهی خود قرار داده و خدای نخواسته درپی آن باشند كه از فقاهت خویش برای اثبات یك نظر غیرفقهی استفاده كنند!

اكنون با توجه به این مقدمه كوتاه كه انشاءالله «گویا» نیز باشد به سراغ موضوع اصلی این یادداشت می رویم، موضوعی كه نگارنده ترجیح می داد دیگران درباره آن اظهارنظر كنند ولی...

2- مدتی است حضرت آیت الله صانعی در بستر فریبی كه برخی از افراد و گروه های آلوده سیاسی پیش روی ایشان گسترده اند، نظراتی غیرفقهی، غیراسلامی و در تضاد آشكار با نظرات صریح حضرت امام(ره) مطرح می كنند و عجیب و تاسف آور آن كه برخی اصرار دارند این نظرات بی پایه و اساس را به فقه و فقاهت، اسلام و امام راحل (ره) نسبت دهند كه اگر چنین نبود و این اصرار غیرقابل توجیه صورت نمی پذیرفت، نوشتن یادداشت پیش روی نیز ضرورتی نداشت، زیرا نظرات بی پایه و اساس از این دست، كم نبوده و نیستند ولی ارائه كنندگان آن، برای اثبات نظر خویش از امام (ره) هزینه نمی كنند.

نگارنده پیش از این نیز، به نمونه هایی از اینگونه اظهارنظرهای آیت الله صانعی پرداخته و بی پایه و اساس بودن آنها را- نه به دلیل برتری علم و آگاهی خویش، بلكه به علت مخدوش بودن نظرات ایشان- نشان داده است و هر بار نیز به جای دریافت پاسخ منطقی و معقول با هوچی گری برخی از نان به نرخ روز خورندگان و سوءاستفاده كنندگان از موقعیت آیت الله صانعی روبرو شده است.

3- اكنون به جدیدترین اظهارنظر آیت الله صانعی كه اوایل اردیبهشت ماه جاری در مصاحبه با سایت اینترنتی «آفتاب» ابراز داشته و علاوه بر سایت ها و رسانه های مدعی اصلاحات با استقبال گسترده رسانه های ضد انقلاب روبرو شده است توجه فرمائید؛

«همانگونه كه بارها گفته ام ولی گوش شنوایی وجود ندارد و فریاد ما نیز به جایی نمی رسد، ایجاد تغییرات در قانون مجازات اسلامی ضروری است اما نه به دلیل نسخ، بلكه بر همان مبنایی كه میرزای قمی(ره) فرموده كه حدود، تنها اختصاص به زمان حضرت امام معصوم علیه السلام دارد كه از چند و چون آن آگاه است.»

مطابق این دیدگاه، اجرای بسیاری از قوانین اسلام و از جمله حدود اسلامی تنها بعد از ظهور حضرت صاحب الزمان- ارواحنا له الفداء- امكان پذیر است و در دوران غیبت آن حضرت، بایستی اجرای حدود الهی تعطیل شود. توجه كنید كه صاحب این دیدگاه نمی گوید این قوانین اسلامی اعتبار ندارند! و یا «منسوخ» شده اند! بلكه معتقد است اجرای آنها باید تا ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) به تعویق افتد!

نتیجه این دیدگاه آقای صانعی دقیقا همان نظریه انحرافی «جدایی دین از سیاست» است كه تشكیل حكومت اسلامی را قبل از ظهور حضرت صاحب الزمان علیه السلام، نه فقط غیرضروری، بلكه حرام می داند!

اكنون به نظر مبارك حضرت امام(ره) در این زمینه توجه فرمائید:

«بدیهی است ضرورت اجرای احكام كه تشكیل حكومت رسول اكرم(ص) را لازم آورده ، منحصر و محدود به زمان آن حضرت نیست و پس از رحلت رسول اكرم(ص) نیز ادامه دارد. طبق آیه شریفه، احكام اسلام محدود به زمان و مكان نیست و تا ابد باقی و لازم الاجراست. تنها برای زمان رسول اكرم(ص) نیامده تا پس از آن متروك شود و دیگر حدود و قصاص، یعنی قانون جزای اسلام اجرا نشود»- كتاب حكومت اسلامی (ولایت فقیه) حضرت امام (ره) ص .29

همانگونه كه ملاحظه می شود، نظر آیت الله صانعی؛

اولا؛ نه فقط مخالف نظر حضرت امام(ره) بلكه در تضاد آشكار با نظر آن بزرگوار است، بنابراین آیت الله صانعی و برخی از كسانی كه ایشان را مورد سوءاستفاده سیاسی قرار داده اند نمی توانند ادعا كنند كه آنچه او گفته است برخاسته از نظر امام راحل (ره) است!

ثانیا؛ نظر آیت الله صانعی با مبانی اولیه و اصول بدیهی عقل و منطق نیز منافات دارد. زیرا مطابق نظر ایشان، دین مقدس اسلام - نستجیر بالله- تاریخ مصرف محدودی دارد و بعد از رحلت رسول خدا(ص) و حداكثر دویست سال بعد از رحلت ایشان-یعنی آغاز غیبت كبری- باید بخشی از آن را كنار گذاشت و برای اداره امور به نسخه های دیگری مراجعه كرد!

مطابق این دیدگاه، خداوند تبارك و تعالی برای مدتی - آغاز غیبت تا ظهور حضرت صاحب سلام الله علیه- نبوت را تعطیل فرموده است! و این با مبانی عقلی ناسازگار است. چرا كه «نبوت عامه» یعنی ضرورت ارسال پیامبران الهی و ادامه راه آنان با حضور امامان معصوم(ع)، یك اصل و آموزه عقلایی است و این اصل عقلایی بدون مراجعه به آیات و روایات و صرفنظر از آن كه پیامبران و ائمه چه كسانی باشند- نبوت خاصه- نیز قابل اثبات است. بدیهی است كه جناب آقای صانعی اصل «نبوت» را -نستجیربالله- انكار نمی فرمایند بنابراین چرا نظریه ای می دهند كه با این اصل عقلی در تناقض است؟!

ثالثاً؛ دیدگاه حضرت آیت الله صانعی با مبانی شناخته شده و بدیهی اسلام نیز منافات دارد. چرا كه آیات شریفه قرآن كریم و احادیث فراوان و غیرقابل تردیدی كه از رسول خدا(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام رسیده و جناب صانعی به یقین از آن اطلاع وافر و كافی دارند نشان می دهد كه پیامبراعظم(ص) خاتم پیامبران و دین اسلام، آخرین دین خدا و برای همیشه تاریخ لازم الاتباع است.

 ولی نظر اعلام شده آیت الله صانعی بی آن كه خود متوجه باشند این توهم را پدید می آورد كه ایشان- خدای نخواسته- پیروی از قوانین اسلام و یا دستكم، بسیاری از قوانین حیات آفرین آن را، همیشگی نمی دانند! چرا كه معتقدند اجرای حدود منحصر به زمان حضرت امام معصوم علیه السلام است و در غیبت آن بزرگوار می توان اجرای این حدود الهی را نادیده گرفت!

در این زمینه به فراز دیگری از نظر مبارك حضرت امام (ره) توجه فرمائید؛ این نظر به قول امام راحل (ره) یك قضیه بدیهی است كه «تصور» آن باعث «تصدیق» است؛ حضرت امام (ره) در پاسخ به نظراتی شبیه نظر آیت الله صانعی می فرمایند؛

«برای روشنی مطلب این سؤال را مطرح می كنم: از غیبت صغری تاكنون كه هزار و چند صد سال می گذرد و ممكن است صدهزار سال دیگر بگذرد و مصلحت اقتضاء نكند كه حضرت تشریف بیاورند، در طول این مدت مدید، احكام اسلام باید زمین بماند و اجرا نشود؟»

آقای صانعی ظاهراً برای رفع برخی از شبهات در نظر خود تاكید كرده است كه منظورش منسوخ شدن حدود نیست و عجیب آن كه حضرت امام (ره) در همین زمینه و با اشاره به همین دیدگاه می فرمایند؛
«اعتقاد به چنین مطالبی یا اظهار آنها، بدتر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است».

4- متاسفانه آیت الله صانعی در مهرماه سال گذشته نیز در دیدار با اعضای سازمان مجاهدین انقلاب، دست به تحریف نظر مبارك حضرت امام (ره) زده و با افزودن جمله ای به كلام امام راحل (ره)، نظر آن بزرگوار را به نفع همین دیدگاه- كه شرح آن گذشت- مصادره كرده بود كه نگارنده طی یادداشتی با چاپ متن نظر امام (ره) از صحیفه امام و متن اظهارات آقای صانعی از سایت شخصی ایشان به این تحریف اشاره كرده بود و البته مدعیان اصلاحات به جای پاسخگویی و دستكم پوزش خواستن از ساحت مقدس حضرت امام (ره) و عذرخواهی از مردم، به هیاهو و دشنام روی آوردند.

چند هفته قبل نیز، مدعیان اصلاحات و یك سایت اینترنتی با ساختن یك داستان جعلی و نسبت دادن آن به حضرت امام (ره) تلاش كردند نظرات حضرت آیت الله مصباح یزدی كه یكی از دانشمندان مدافع مبانی اسلام و انقلاب و مخصوصاً مدافع سرسخت نظرات حكومتی حضرت امام (ره) است- دقت شود كه باز هم پای مقابله با نظر امام درباره حكومت اسلامی در میان بود- را مخدوش كنند كه این بار نیز در مقابل یادداشت مستند كیهان به طفره رفتن روی آوردند و... روز جمعه گذشته جناب آقای سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق كشورمان در جمع دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه گیلان با حرارت از خطر تحریف نظرات امام (ره) سخن گفتند و نه فقط به تحریف های عجیب و غریب هم حزبی های خود اشاره ای نكردند، بلكه به گونه ای سخن گفتند كه اظهارات آنچنانی ایشان در سفر به آمریكا را به خاطر می آورد.

اظهاراتی كه آشكارا با نظرات صریح حضرت امام (ره) در تناقض بود... آیا همه این تحریف ها كه مستقیم و غیرمستقیم نظرات حكومتی حضرت امام (ره) را نشانه رفته اند، تصادفی است؟!... انشاءالله كه تصادفی باشد!!



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
What causes the heels of your feet to burn?
دوشنبه 27 شهریور 1396 05:38 ق.ظ
Hi, i feel that i noticed you visited my web site thus i got here to return the favor?.I am trying
to to find issues to enhance my site!I assume its good enough to
use a few of your concepts!!
غزل بانو
یکشنبه 28 مهر 1387 01:56 ب.ظ
با عرض ادب مجدد یادم رفت این جمله را بگنجانم كه حضرت آیت الله فرمودند كه من چنین سخنی نگفتم منظور من از اینكه سنگسار جایز نیست در عصر اما غایب این است كه اگر آیین دادرسی ما بر اساس فقه اسلامی نگاشته شود و مجریان قانون نیز بر اساس آیین دادرسی اسلامی عمل كنند آنگاه جایز خواهد بود .
وانگهی ایشان اولین فقیهی نیستند كه چنین فتوایی صادر میكنند .
و مسلم است كه آیین دادرسی ما منطبق بر فقه اسلامی نیست و تا زمانیكه مجریان عدالت!!! به زور معاینات پزشكی قانونی و هزار كوفت دیگر میخواهند جرم را اثبات كنند نه بر اساس شهادت شهود عادل نتیجه میشود جانبداری انسانهایی مثل آقای شریعتمداری از جنایت علیه بشریت به اسم عدالت اجتماعی و اجرای حدود اسلامی .
پاسخ اون : باتشكر از اظهار نظر عالمانه .عاقلانه شما دوست عزیز امیدوارم روزی فرارسد كه تمامی احكام الهی كه نیازی به تفاسیر افراد بدون اطلاع از آن هستند به درستی وواقعیتا اجرا شوند نه آن طوری كه سیاست می گوید وسیاسیون به ظاهر مطلع
غزل بانو
یکشنبه 28 مهر 1387 01:50 ب.ظ
با عرض ادب جناب آقای شریعتمداری برای خودشون ...
ایشون نه د رمقام مرجعیت هستند كه با یك مرجع مجتهد شیعه محاجه كنند و نه به اندازه ایشان فقه و رجال و حدیث بلدند .
ایشان با توجه به قراین فقهی فتوا میدهند و به امثال آقای شریعتمداری نمیرسد كه در امور فتوایی دخالت كنند اگر هم كسی شانیت بررسی فتاوی مراجع را داشته باشد آن مقام جامعه مدرسین حوزه است نه اقای شریعتمداری كه سواد فقهی ندارند .
ایشان باید بدانند كه با اینگونه بی احترامی به مقام مرجعیت نمیتوانند كاسه مجله خود را داغ كنند . آن هم شخصی كه مرحوم امام ایشان را با عنوان فرزند خویش مورد خطاب قرار دادند . و ایشان مبین فقه مرحوم امام هستند و ادامه دهنده راه فقهی ایشان .
به راستی كه بعد از امام ایشان دوم مرجعی هستند كه فقه را گسترش دادند و آبروی اسلام و مسلمین را خریدند .
با تشكر از شما جناب رنجبر
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر